Ide podľa neho o agendu, ktorá je 35 rokov súčasťou programu a identity kresťanských demokratov.
„Pri našom pôvodnom návrhu aj teraz presadzujeme program KDH, na ktorý sme dostali mandát od voličov,“ zdôraznil v diskusii Horecký k novele ústavy. Je mu ľúto, že prevláda otázka, s kým menia ústavu, ako to, čo menia.
„KDH verí a je presvedčené, že pre dobro Slovenska presadzuje z opozície maximum,“ skonštatoval s tým, že KDH je dôslednou a konštruktívnou opozíciou a je alternatívou súčasnej koalície, no nenechá si odcudziť agendu kresťanskej demokracie. Pripomenul, že predložili aj svoj návrh ústavy, za ktorý hlasovala iba jedna z opozičných strán.
„Nech by sme si do ústavy napísali hocičo, Slovenská republika nemá kompetenciu meniť princípy medzinárodného práva, ktoré budú vždy nadradené,“ povedal Horecký. Dodal, že všetky medzinárodné zmluvy a dohovory, ku ktorým SR pristúpila, boli prijaté Slovenskou republikou, čo je prejav zvrchovanosti a vôle v súlade s ústavou.
Horecký nespochybňuje napríklad užitočnosť a autoritu Európskeho súdu pre ľudské práva (ESĽP), ale je podľa neho faktom, že už preukázateľne rozhodoval mimo rámca svojich kompetencií. Kompetencie týkajúce sa problematiky výchovy a rodičovstva, ako aj ochrany života a jeho dôstojnosti chce KDH nechať v rukách občanov Slovenska.
Podľa pozmeňujúceho návrhu, ktorý v pléne predložil Horecký, by sa zakázala dohoda o porodení dieťaťa pre iného, čiže by sa zakázalo surogátne materstvo ako forma komercializácie ľudskej reprodukcie. Do ústavy má tiež pribudnúť ustanovenie, že matkou dieťaťa je žena a otcom dieťaťa je muž. Ústava má tiež po novom hovoriť, že SR uznáva len biologicky určené pohlavie muža a ženu.
Z definitívneho znenia novely ústavy sa má vypustiť veta, že rodičia majú právo rozhodovať o účasti detí na výchovno-vzdelávacom procese poskytovanom školami a školskými zariadeniami, ak je nad rámec štátneho výchovno-vzdelávacieho programu. Formulácia „nad rámec štátneho výchovno-vzdelávacieho programu“ je podľa neho neurčitá a môže spôsobovať výkladové nejasnosti.
„Žiadna škola nevzdeláva rýdzo podľa štátneho vzdelávacieho programu,“ upozornil s tým, že keby tu bola takáto nadbytočná formulácia, znamenalo by to, že rodičia môžu de facto kontrolovať vzdelávanie detí na každom predmete.
Horecký predložil aj ďalší pozmeňujúci návrh, podľa ktorého má vzdelávanie zamerané na ochranu zdravia, telesnú integritu a prevenciu zneužívania tvoriť súčasť všeobecného vzdelávania detí „v podobe primeranej ich veku“. Návrhom chce presadiť to, že predmety ako biológia, prvouka, etická výchova či občianska náuka nepodliehajú požiadavke predchádzajúceho súhlasu zákonného zástupcu. Ide o predmety poskytujúce informácie o ľudskom tele, zdraví, hygienických návykoch a ochrane pred násilím a zneužívaním.
Poslanec tiež doplnil, že ak prejdú tieto pozmeňujúce návrhy a neobjavia sa počas rokovania ďalšie návrhy, ktoré by podstatne zasahovali do navrhovanej novely, desať poslancov za KDH je pripravených zahlasovať za novelu ako celok. Vysvetlil totiž, že v takom prípade sa bude výsledná novela „veľmi podobať“ na pôvodný návrh novely od KDH.
Mária Kolíková (SaS) v reakcii na Horeckého uviedla, že spolupráca so Smerom-SD a koalíciou je popretím všetkého, za čo spoločne v opozícii bojovali na námestiach. Tina Gažovičová (PS) nespochybňuje Horeckého úprimné úmysly, no myslí si, že väčšina ľudí, ktorí za novelu ústavy zahlasujú, to vníma ako čisto politický kalkul. (TASR)